středa 1. června 2011

Hamburk nabízí byt i s hashtagem

Představte si, že žijete v Německu, nedávno jste vychodili školu a chystáte si hledat práci. Rozhodně se ale nenudíte. Už roky se bavíte na sociálních sítích, máte za sebou první video produkci a jste alespoň občasným přispěvatelem do změti blogosféry. Nerozlišujete, jestli se s přáteli vídáte na ulici nebo v online komunitách, protože přítomnost internetu už ani nevnímáte. Tak právě vám nabízí město Hamburk luxusní bydlení zdarma a ještě bezva bonusy k tomu. Ale hezky popořádku.  

Řekni, proč Hamburk

Město Hamburk spustilo v polovině května prostřednictvím své agentury Marketing Hamburk onlinovou a venkovní kampaň s názvem „Ty jsi Hamburku tak ještě scházel“, na internetu k nalezení také pod „hashtagem“ #HH_WG. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o náborovou kampaň, zvláštní tím, že se do ní zapojilo město. Kampaň totiž nabízí tři volná místa „Social Media manažerů“ v hamburských firmách (Sparda_Bank, Otto a Radio Hamburg) a tři divoké karty do dalších firem nebo ke studiu. Ucházet se o ně může každý mladý nadšenec do internetu a to „motivačním“ videem, které nahraje na Youtube a získá pro něj podporu ostatních.  

Webové stránky i účty na sociálních sítích nesou zkratku #HH_WG

O náborovou kampaň přesto nejde. Jak totiž vysvětluje i sama agentura Marketing Hamburg, hlavním smyslem je ukázat město jako atraktivní destinaci pro mladé lidi, které láká k životu svým prostředím i inovátorským laděním místních firem. Hamburk se nám proto v kampani nabízí pěkně „vystylovaný“. Šest vítězů soutěže bude mít možnost bydlet rok zdarma v luxusně zařízeném loftovém bytě v centru přestavěném do stylu studentské „Wohngemeinschaft“ („WG“). K tomu dostanou od města chytré telefony, notebooky, videotechniku a samozřejmě neomezené připojení. Výměnou za tenhle dárek chce od nich město jediné: aby byli stále online a do internetového světa vysílali zprávy o svém životě a své práci v oboru „social media“ ve městě, které je podle kampaně prý samo o sobě „nejkrásnější WG světa“. 



S 20 tisíci čtverečními metry a 4,3miliony spolubydlících je podle kampaně prý už samotný Hamburk nejkrásnější „WG“ světa.


Co si myslí bloggeři
Potud je kampaň #HH_WG zajímavá hlavně svým nápadem a ochotou města pustit se do marketingově odvážného podniku, nad kterým nebude a nemůže mít plnou kontrolu. Za pozornost ale stojí i samotné provedení kampaně. O kampani se dozvěděli jako první hamburští bloggeři. Zhruba padesát z nich město sezvalo den před oficiálním zahájením kampaně na večerní akci přímo do loftového bytu. Tady jim zástupci města vyložili záměr kampaně a její plánovaný průběh a podle bloggerů se „velmi naléhavě dožadovali jejich názoru na celý podnik“. 

Otázek bylo na setkání s bloggery dost, odpovědí zatím spíš málo


A co na to bloggeři? Samozřejmě, že o akci napsali. Aby ne, když od města dostali půldenní náskok před médii. Ještě větší přínos mělo ale pro organizátory vůbec to, že bloggerům umožnili, aby se ke kampani  otevřeně vyjádřili. Příležitost bloggeři rádi využili. Už na setkání odhalili několik slabých míst chystané kampaně a ve svém hodnocení se shodli na tom nejzásadnějším: kampaň neodpovídá realitě. Město podle bloggerů nepotřebuje "nové" mladé lidi, které městu ukáží, jak se dají využít sociální média. Mladých šikovných lidí má město podle bloggerů dost, ti se jen k inovativní práci nedostanou. Nezaplatí totiž předražené nájmy bytů a po škole navíc do firem nastupují jen jako stážisté. Bloggeři proto celkem svorně apelovali na město, aby současně s kampaní přijalo opatření, která oba nedostatky pomohou odstranit. „Postarejte se raději o bytovou situace a ne pozlacené PR kampaně,“ vzkazoval jeden z rozzlobenějších autorů na svém blogu. 

Kampaní neutečeš  

Co si z případu odnést? Připomenutí, že zvlášť u kampaně, která se dotýká veřejného zájmu, je potřeba od začátku věnovat pozornost faktům týkajícím se samotného tématu, a tím předvídat reakci médií a všech vlivných osob a institucí. Cenné je ale i utvrzení v tom, že počítá-li kampaň s podporou třetích stran (bloggerů, médií apod.), vyplatí se téma s nimi předem konzultovat. Pokud by totiž organizátoři nesvolali neformální setkání před spuštěním kampaně, nejen že by zřejmě přišli o část publicity, ale hlavně by pro ni obtížněji získávali podporu. V horším případě by se ocitli v krizové komunikaci, kdy by už negativně naladěným strážcům internetové veřejnosti museli vysvětlovat, proč se opulentní kampaní snaží zastřít problémy s reálnou bytovou situaci ve městě. Takhle většina z nich město spíš podpořila a jeho komunikačnímu podniku zatím dala šanci. Snad jen bylo prozíravé a nějaká ta opatření bude moci brzy vysypat z rukávu. 

Článek zpracován pro červnové vydání časopisu Strategie.

Odkazy:

Oficiální stránky:

Bloggeři, výběr: