pondělí 20. června 2011

Rumunská Horalka si vážně zažertovala

Výrobce tradiční rumunské horalky s názvem ROM se už léta potýkal s klesajícími prodeji. Důvod byl prostý: jeho horalka v obalu rumunských národních barev nelákala mladé lidi nebo alespoň ne tolik jako globální brandy typu Snickers nebo Kit Kat. A tak si výrobce řekl, že se přizpůsobí. Tradiční horalku oblékl do amerických národních symbolů a odstartoval velkou kampaň na staronový "cool" snack. Jenže co se nestalo. Lidé se začali proti změně bouřit, svolali se na internetu, vyšli do ulic a jejich nepokoje vyvolaly pozornost médií.

Špatné obchodní a marketingové rozhodnutí výrobce? Ale kdepak. Změna i celá kampaň byly jen naoko. Jak totiž ukázala druhá část kampaně, kterou výrobce spustil přibližně po dvou týdnech, přechod na americký styl byl jen žert, provokace, která měla Rumuny přimět k tomu, aby se za svoji horalku postavili.

A to se podle všeho povedlo: kampaň se dostala do povědomí 67 procentům Rumunů a v oblibě značky předehnala do té doby vedoucí Snickers. Její prodeje vzrostly o pětinu. No a co potěšilo její markeréry, z letošních Cannes si dnes večer odnesla hned dvě Grand Prix, a to v kategoriích Promo a Direkt, a k tomu bronz v kolonce PR.



Tak přemýšlím, jestli by se do něčeho podobně odvážného pustila taková česká, resp. slovenská horalka...







Asi ne..


Podrobnosti ke kampani "American ROM":
http://www.canneslions.com/work/pr/entry.cfm?entryid=16726&award=99